Pagina's

zondag 9 november 2014

Walnoten-kaneel-wafels

 
 

Herfst... dat is kei hard profiteren van al het mooie en goede dat dit seizoen aan onze voeten werpt. Uiteraard maken noten daar een deel van uit ;-)
 

't Is nu 2 jaar geleden dat we nog eens iets met echte verse, zelf te kraken, walnoten deden, dus mocht het direct een zoet plezierke worden.

Ik had ab-so-luut geen idee meer hoe ik die vroeger maakte... ze leken eigenlijk wel op stevige vanillewafeltjes. Ik experimenteerde wat en maakte malse wafels met walnoten en véél kaneel.

 
Men neme:

500g zelfrijzende bloem
500ml melk
6 eitjes
200g (bloem)suiker
150g goeie boter
30-45g vanillesuiker (vers of uit een pakje)
gepelde en gehakte walnoten (zoveel je kan hebben van de boom of als je wil in de wafels)
kaneel (zoveel je wil)
 

Men doet het volgende:
 
Eiwitten stijfkloppen. Bloem, melk en eierdooiers goed onder elkaar mengen. Smelt de boter en meng ze eronder. Roer de 2 suikers, wat kaneel en gehakte walnoten onder. Daarna kan je langzaam de eiwitten speels eronder scheppen. Zo wordt je deeg het luchtigst.
 
 
Laat je ijzer heet worden. (O ik droom van een authentiek smeedijzeren exemplaar; we zagen en proefden er wafels uit op Countryside onlangs... zalig! Zie hier) Bak er het deeg in naar wens. Ik gebruik steeds een klein beetje want ik vind kleine onregelmatige wafeltjes smakelijker bij de koffie.
 
 
Voor ik het deeg erin lepelde, deed ik nog een snuifje kaneel op het deeg zodat dat mooi in spikkeltjes mee bakte met de wafeltjes, voor een extra kaneeleffect ;-)
 
 
Ik maakte hiermee een 55tal kleine wafeltjes.
 

 

Nu nog een toefje slagroom indien gewenst en smullen maar!
 

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit en het wordt zo mooi gepresenteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh die zien er lekker uit! Nooit eerder gehoord van wafels met walnoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ga ik eens uitproberen,we krijgen elk jaar verse walnoten van bij mijn broer.En die plank met dat ♥ in,zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen