Pagina's

woensdag 2 mei 2012

Oerdegelijke, ouderwetse broodpudding

 
OK, heel eerlijk... het ziet er niet uit maarrrrr .... het is wel superlekker dusssss.... klikker nog niet weg wanttt....

Er zijn zo van die vaste waarden...
en broodpudding is daar zeker eentje van!

Ik maak (zoals velen) al broodpudding sinds ik 10 ofzo ben en het blijft een oerdegelijke, ouderwetse topper!
Gisteren ging ik hiermee aan de slag en vandaag geef ik jullie met veel smaak en goesting mijn recept, mèt enkele tips, door.

Wat heb je nodig?


300g oud brood (maakt niet uit welke soort)
3 sneden peperkoek (met of zonder suikerparels)
3 eetlepels honing (gene Meli, maar echte!)
500ml lauwe melk (maakt niet uit welke)
20g vanillesuiker (homemade...zie tips!)
5 kakelverse eitjes (zelfgeraapt, indien mogelijk)
kaneel (naar believen; bij mij kan dat wel redelijk wat zijn)
50g rozijnen (bij voorkeur bio, ah ja)

Hoe ga je te werk?

Brokkel/breek het oude brood en de peperkoek in kleine stukjes.
Schep er de suiker en de honing over.
Overgiet met de melk.

Laat bovenstaand brijtje 1 nacht weken. Dek wel af.
Je moer er voor de rest niets mee doen. Om een idee te geven, dat ziet er zo uit:


De volgende dag meng je er met een 'stamper' (het tuig dat je gebruikt voor puree) de eitjes onder.
Hoe meer je stampt, hoe fijner de broodpudding; dat spreekt voor zich.
Vervolgens voeg je de rozijnen en de vanillesuiker toe.
De kaneel doe ik op het laatst. Ik ga op de geur af van de hoeveelheid die ik erin wil.


Schep de brij in een beboterde ovenschaal (makkelijkst is een springvorm).

Zet 45 à 60 minuten in een voorverwarmde  oven op 200°.
Vooraleer je de broodpudding eruit haalt, wel even erin prikken met een (ijzeren) satéstokje.
Is het nog te nat of kleverig, dan zet je het iets langer in de oven.
Let wel op dat het dan ook niet te droog wordt, uiteraard.

En dan, zetel u ergens op uw gemak. Zet uzelve een lekker espressoke. Doe er een goede toef verse crème fraîche met een beetje kaneel, bij enne....
smullen, maar!


Tips:

Oud brood 'sparen', doe je best gewoon in een mandje. Dek niet af, dit schimmelt veel makkelijker.

Vanillesuiker maak je makkelijk zelf. Als je de vanillepitjes eens gebruikt hebt voor bv. lekker ijs of vanillepudding, dan doe je de stokjes gewoon bij een pot kristalsuiker. Et voilà, homemadevanillesuiker! (Dank u, Jeroen Meus!) 

Wil je ook zo'n schoon bordje...dan zal je best eens zoeken bij jouw oma, de kringwinkel of op een brocantemarktje want dit exemplaar kreeg ik in zesvoud van mijn moemoeke! ;-)

10 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het receptje, dat wordt smullen.En er ligt een dikke toef crème fraiche op wat niet kan ontbreken, zalig!! Schitterend gepresenteerd, dit mag zo in het boek van Jeroen Meus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, ons konijn heeft pech deze week want de oude boterhammen ga ik sparen voor dit recept, het lijkt me heerlijk!! Zou het een beetje naar wentelteefjes smaken? Ik heb je recept 'gepind', hoop dat dat ok is. Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, laat het smaken...misschien lust jouw konijn wel een stukje broodpudding voor een keer?! Leuk dat je het gepind hebt, uiteraard geen probleem! Nog een gezellige avond!

      Verwijderen
    2. we hebben gisteravond genoten van een gekregen stuk; lekker, lekker, en ook met véééééél creme fraiche....ge kent oma...
      Bedankt

      Verwijderen
    3. zet je klok ook eens een uuurtje vooruit; zomeruur weet je wel

      Verwijderen
  3. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MMM. ik maak dit zonder recept, gewoon op gevoel. En dat is ooh zo lekker. Je doet me watertanden. Tijd dat ik ook nog eens broodpudding maak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... dat was de bedoeling ;-). Ja da's waar; als je het een keer gemaakt hebt kun je daarna naar eigen goeddunken lekkere varianten maken, he! Prettig en smakelijk weekend!

      Verwijderen
  5. mmmm klinkt goed zeg.ben er nu ook achter wie moemoeke is.....
    moet me nog een beetje "inlezen" hoor :)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er nog gezond uit ook, mm! Ik hoop ooit een hele reeks bijeen te sparen van dat servies, maar ik heb nog wel even te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen