Pagina's

zaterdag 13 december 2014

Pakjes maken & DIY ▲ 3 minute Pompoms


Pakjes maken.
Ik ben er zot van.
Of zei ik dat al vaker?!
 
Pakjes geven maakt mij eens zo blij als ze ontvangen ;-)
 
Pompoms geven altijd een feesttintje aan een pakje en in huis aan een slinger of gewoon, zo aan een stukje MT.
Alleen... pompoms maken is echt bijzonder eenvoudig maar wel vaak een knoeiwerkje dat te lang naar mijn goesting duurt.
Het kleine stukje of bolletje wol door de kartonnetjes duwen; pieren met de schaar om tussen de kartonlaagjes te knippen; ... ; het friemelen tout court.
 
 
 
Tot ik op een donkere nacht, plots terugdacht aan een supereenvoudige techniek die ik ooit eens ergens zag... maar waar?!
Ik gaf het gewoon een kans, volgens hoe ik het dacht, ergens tussen de gerechten door op een gezellige familiefeest. Ik dacht dat het wel een knaller zou kunnen zijn voor mijn creatieve gamins, die anders op zo'n feest van contentement toch niet weten met wat of wie eerst te spelen en dus wel houden van iets nieuws maken.
Het bleek een schot in de roos.
Wel enkel voor mezelf want de gamins, die hadden het te druk met de neefjes en nichtjes...
 
Terwijl ik hier alle moois verzamel om verder mooie pakjes te maken, leg ik u even uit in 10 foto's hoe dit op slechts enkele luttele minuten flikt zonder al te wreed gefriemel.
 
 
Nodig:
 
Bolletje wol (de mijne komen voor amper €0,79 van Zeeman)
▲Vork, klein of groot
▲ Scherpe schaar
 
 
Doen:
 





 
1+2+3+4
 
wol winden om de vork
 
▲ ik wind tussen de 50 en 100 keer afhankelijk van de gewenste grootte en dikte
 
▲ snij de wol af
 

 




5+6+7
 
▲ een extra stukje wol afsnijden van 50-60 cm
 
▲ dit stukje wol tussen de middelste tanden van de vork steken
 
▲ stevig knoopje maken met dit stukje wol
 
▲ nog eens een knoopje maken langs de andere kant van de tanden
 



 
8+9+10

▲ het 'propje' van de vork laten glijden
 
▲ aan weerszijden van het knoopje, doorheen de lussen snijden met een scherpe schaar
 
▲ Pompom modelleren  en bijknippen, waar nodig, tot je een mooi bolletje hebt = AF!
 
 


Ik vond in de Hema ook fluo wax met een hartjesstempel. Al toen in Firenze, was ik door de klassevolle sluitingen van brieven met wax verleid, maar kon ik geen keuze maken.
Nu ze dus in een hippe hedendaagse versie voor weinig geld te vinden zijn in die Nederlandse boetiek, kon ik niet meer aan de verleiding weerstaan. Ze passen perfect bij de pompoms en de rest van de verpakking. Nu nog mijn stempel in de juiste richting plaatsen ;-)
 
 
De mooie zwart-witte labels kun je gratis afdrukken van bij Les Moustachoux.
 
Het is eigenlijk een 'free printable' in samenwerking met nog enkele andere Franse blogs, dus heb je keuze te over.
 

6 opmerkingen:

  1. Ziet er superleuk uit! En handige techniek inderdaad met een vork :-)
    Fijne zondag, liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er feestelijk uit! Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat is cool, die 3-minuten pompoms. En laat ik hier nu net een bol roze wol hebben :)
    Mooie verzameling inpakspullen ook, zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lap .....k ben weer verkocht ! tof ideetje ! zal met mijn fietske ne keer op zoek moeten gaan naar bollekes wol ....tegen 14 januari (vlieg vlieg vlieg....) komt dat zeker in orde !

    BeantwoordenVerwijderen